banner913
banner1012

"Balon uçuşları güvenlidir"

banner1020

Büyükkonuk'ta belediye işbirliği ile gerçekleştirilen balon uçuşlarının güvenli olduğu vurgulandı.

banner974
"Balon uçuşları güvenlidir"

banner971

Türkiye’de uzun yıllardır faaliyet gösteren Kapadokya Kaya Balon Şirketi’nin direktörü olan, aynı zamanda Cyprus Hot Air Balloons Ltd. kurucularından, T.C. Sivil Havacılık Kontrol Pilotu  Murat Çoban, Belediyeler Birliği’nde gerçekleştirdiği bilgilendirme toplantısında yaklaşık 3 aydır Büyükkonuk Belediyesi ile işbirliği içinde yapmış oldukları protokol çerçevesinde yapılan Balon Uçuşları hakkında detaylı bilgi verdi. Balonların uçmadan önce tüm yetkili KKTC makamları ile görüşerek gerekli izinleri aldığını ifade eden Murat Çoban, Balonun da en az diğer uçuş araçları kadar güvenli olduğunu söyledi. Çoban, hem ada halkı için hem de ülkeye gelen turistler için farklı bir alternatif olan Balonların ayrıca turizm sektörüne çeşitlilik ve renk getireceğini kaydetti.  Ayrıca basın toplantısında gelen soruları yanıtlayan Çoban, insanların birçoğunda bulunan ‘Balonlar güvenli değildir’ algısının anlaşılabilir olduğunu ve özellikle Kıbrıs Türk Halkı’nın bu konudaki kaygılarını gidermek bu bilgilendirme toplantısını düzenleme ihtiyacı hissettiklerini belirtti. Murat Çoban’ın bilgilendirme toplantısının tam metni şu şekilde:

Murat Çoban, Türkiyede Kapadokya Kaya balon şirketinin sahibi olduğunu aynı zamanda bir uçuş okulu olduklarını ifade etti.

Çoban sözlerine şöyle devam etti: "Türkiye’deki balonlara pilotları yetiştiriyoruz. Diğer bir faaliyet alanı olarak balonların dünya standartları gereği bakımlarının yapılması gerekiyor onların bakımlarını yapabilen türkiyedeki yegane şirket biziz. Bizim kendi şirketimiz haricinde Türkiyede bulunan tüm balonların bakım, tamirat, hasara bağlı tüm onarımlarını biz gerçekleştiriyoruz. Bu gerçekleştirdiğimiz işlemleri yapabilmek için gerek sivil havacılık genel müdürlüğünden ulaştırma bakanlığına bağlı olarak, gerek eğitimleri verebilmek için milli eğitim bakanlığından tüm izinlerimiz mevcut. Bu izinlere bağlı olarak bu eğitimleri veriyoruz, eğitim sonunda verdiğimiz sertifikaları ve lisansları bakanlık tanzim edip düzenliyor. Biz eğitim vermeye yetkili bir kuruluşuz, sadece balon operasyonu yapan bir operatör şirketin dışında. Türkiyede yirminin üzerinde balon firması mevcut bu şekilde yolcu uçuran ancak bu şekilde bakım ve eğitim veren tek şirket biziz. Bu bağlamda Türkiyede yirmin üzerinde şu anda balon şirketi var. Bunlar merkezi yoğunlukla Kapadokya olarak faaliyet gösteriyor ama bunun yanında Pamukkalede yeni şirket çalışmaları başladı. Bizim aynı zamanda Pamukkalede de bir şirketimiz mevcut. Ben aynı zamanda sivil havacılık genel müdürlüğünün Türkiyedeki kontrol pilotu olarak görev yapıyorum. Pilotların ve yabancı ülkeden gelip ülkemizde uçuş yapmak isteyen yabancı pilotların uçuş kontrol uçuşlarını gerçekleştiriyorum, aynı zamanda okulunda okul müdürü olarak görev yapıyorum ve firmanında sahibiyim. Bizim bir tek amacımız Türkiyede balon uçuşları, gelen kişileri uçurmak değil. Okul olmamız ve eğitim merkezi olmamız manasında bu işin Türkiyenin diğer bölgelerinede yayılması, dünyada tanınması adına bu tarz bir girişimimiz oldu."

“KKTC’de ilk etapta 18 kişilik balon ile başladık…”

Şu an Dubaide de bir şirket açtık bunun yanında Kıbrısa da geldik. Kıbrıs'ta da bir şirket açma çalışmalarına başladık. Bununla ilgili olarak Kıbrıs Türkiyeden bağımsız bir ülke, kendine göre kuralları var. Bu kurallar doğrultusunda da Kıbrısta ‘Cyprus Hot Air Balloons Ltd' adı altında bir şirket kurulumu gerçekleştirdik. Resmi olarak bu şirket kuruldu, faaliyetlerine de başladı. İlk etapta getirdiğimiz balonumuz var 18 kişilik, bir de iznini aldığımız 12 kişilik balonumuz da gelmek üzere onunla ilgili hazırlıklarımızı yapıyoruz.

“KKTC’de gerçekleştireceğimiz her bir uçuş için  tüm resmi kurumlardan yasal onaylar alıyoruz…”

"Kıbrısta uçabilmek için Türkiyenin lisansını kullanıyoruz ancak bu lisansın tek başına burada iş yapması mümkün değil. Bununla ilgili olarak belediyeye bağlı olarak çalıştığımız için ilk önce iç işleri bakanlığından izin aldık. Bu izinimiz müsteşarlık ve bakanlık tarafından onaylandıktan sonra bu izinimizle balonu ülkeye soktuk. Daha sonra burada alt kurulumlarımızı gerçekleştirdik. Balonu ülkeye sokmanın yanında bu balonun burada emniyetli uçabilmesi için zaten mevcut olan sigortasına yurt dışı sigortasını da yaptık ki sigortamız Kıbrıs içersinde geçebilsin. Uçurduğumuz her yolcu kişi başı ayrı ayrı 156.000 Euro sigortalanır. Aynı zamanda üçüncü şahıslara karşı da 8.750.000 Euro sigortamız mevcut olası bir hasar durumunda, olası bir istenmeyen bir durumun meydana gelmesi durumunda. Tabi bunların geçerli olabilmesi için alt yapının, alt izinlerinin, gerek pilotların, gerek ise  uçtuğumuz şirketin lisanların hava aracının bakımlarının eksiksiz olması bunlar ayrı ayrı çok önem arz eden hususlardır. Bunları da denetleme görevi Kıbrıs hava sporları federasyonuna verildi. Dolayısı ile bir uçuş yapmadan önce Kıbrıs hava sporları federasyonuna gidiyoruz, burada yapacağımız faaliyeti tanıtıp onlardan izin alıyoruz. Onlar da bize izin verirken balonumuzun evraklarını inceleyip kontrol ediyorlar, daha sonra burada uçacak olan pilotun lisansı ve sağlık muayenelerini de kontrol ediyorlar, geçerli olduğunu görüyorlar. Kıbrısta uçulacağı için oryantasyon eğitimi adı altında burada uçacak olan pilotlarımıza bir eğitim veriyorlar. Bunların hepsi tamam olduktan sonra Kıbrıs ulaştırma bakanlığına burada uçuşları yapmamız için her hangi bir sıkıntının olmayacağı konusunda bilgi veriyorlar. Ulaştırma bakanlığı da ilk önce askerle daha sonra polisle yani buranın yerel yönetimleri ile ayrı ayrı bu konu ile ilgili bilgi vererek ve protokol dahilinde bize uçuş izni veriyor. Uçuş izini verirken günün her hangi bir saati her hangi bir bölgeden değil, bir alan tanımlıyor, bu alan içerisinde bir uçuş yüksekliği izini veriyor bu izine göre biz uçuşlarımızı gerçekleştiriyoruz. Bu uçuş izinini verdiğinde bir kere izin verdi her zaman uçabilirsin değil, her uçuştan önce bir uçuş planı çekiyoruz sivil havacılık dairesine, Ercan hava yaklaşmaya. Dolayısı ile biz uçuş yaparken onlar, biz hangi bölgedeyiz hangi yükseklikteyiz bunların tamamını biliyorlar. Yoksa bize bir bölgeyi ayırıp günün her hangi bir saatinde değil. Bu izinleri oluştururken komple ilk önce askeriyeden sonra sivil havacılıktan, polisten yani bu konuyla ilgili tüm resmi dairelerin ayrı ayrı bir izin ve protokol çerçevesinde bu işlemleri gerçekleştirdik. Söylediğimiz gibi bunu da böyle genel olarak değil, bu balon bugün burada uçabilir yarın orada yarın orada şeklinde değil bize tanımladıkları İskele Dipkarpaz bölgesinde bir alan var, o alan içerisinde de yerden belli bir mesafeye kadar ki bu  3000 ile 4000 feet arası gün doğumu saatlerinde uçuş izinimiz var. Onun dışındaki bölgelerde uçuş yapmıyoruz çünkü bölgenin askeriyenin bölge güvenliği açısından gerek ise mevcutta bölgenin hava ulaşımını etkilemeyecek şekilde gerçekleştirdiğimiz bir uçuş şeklidir. Bu uçuşu da, ilk önce uçuş planı sivil havacılık kuralları gereği doldurması zorunlu bir evrak Ercan hava yaklaşmaya uçuştan 12 saat önce en geç sunuyoruz, onlar bize uçuş izinini verdikten sonra uçuş planlamasına geçiyoruz. Uçuşumuza başlamadan önce hava bandı telsizi(Ercan yaklaşma ve uçaklarla irtibata geçebileceğimiz) uçuşa başladığımızı, hangi bölgede olduğumuzun bilgisini veriyoruz, yükselmek istersek yükselmeden önce uçuş müsadesi alıyoruz o bölgeye yükselebilmek için. Uçuşumuzu tamamladıktan sonra emniyetli uçuş bilgisini Ercan hava yaklaşmaya bildiriyoruz. Uçuşlarımız balonun meteorolojik kurallarla ilgili olan uçuş limitlerine bağlı olarak gün doğumunun ilk saatleri gerçekleşiyor. Bu bizim balonla ilgili olarak balon güvenliği için yapmamız gereken uçuş şekli. Kısaca konu ile ilgili olarak verebileceğim bilgiler bu şekilde."

“Tüm uçuşlar kule ile irtibata geçilerek  yapılır. Böyle düşünüldüğü gibi başı boş bir eğlence aracı değil. Bu güvenli bir hava aracıdır…”

"Balon bir hava aracıdır. Nasıl ki bir uçağın meteorolojik şartlardan dolayı geciktiği ya da havalanamadığı, bir meydana inemeyip başka bir meydana indiği gibi kurallalar ile hepimiz karşılaşmışızdır. Balonda bu kurallar daha sıkı bir şekilde uygulanıyor. Çünkü balonun ana kumandası pilotun tarafından kontrol edilebilecek kumanda yükseklik ve alçaklık kumandası, rüzgar ile olan kumanda yön kumandası. Biz o nedenle balonla bir yeri göstermek istediğimizde kalkış noktasını değiştirerek göstermek istediğimiz alana hareket ederiz. Biraz önce söylediğim gibi biz günün her saati uçmayız, gün doğumunun ilk saatleri uçarı.  Çok nadiren gün batımının son saatleri bu iş olur onun sebebi. Günlük kendimize 1 saat ya da 1.5 saat uçuş iznimizin olmasının sebebi zaten bu meteorolojiye bağlı olarak yapmamız gereken kurallar var ve söylediğim gibi kurallar çok nettir. Bir rüzgar limitimiz vardır o limitin üzerinde ise balon uçmaz. Yağış vardır yağış fazla ise balon uçmaz, görüş düşüktür uçmaz. Bunların tamamı uçuş öncesinde kontrol edildikten sonra uçuş olacağı ve ya olmayacağı, aynı zamanda kule ile irtibata geçilerek bunlar yapılır yani böyle düşünüldüğü gibi başı boş bir eğlence aracı değil bu bir hava aracı, güvenli bir hava aracı. Biz yaklaşık üç ayı geçkin bir süredir biz buradayız, bizim zaman zaman yolcularımızın olduğu uçuşu iptal ettiğimiz gün sayımız oldukça fazla çünkü o gün limitlerin üstünde bir rüzgar akımı geldi ve ya beklenmeyen bir yağış durumu geldi ancak meteoroloji anlık değişen hadiseler değildir. Meteoroloji bir tahmine dayalı bir branş ama günümüzde bu çok gelişmiş düzeyde bize 1 saatlik olan bir periyotta beklenmeyen bir durumun yaşanması çok da ihtimal durumunda değil."

“Eskiden Kapadokya Peri Bacaları ile ünlüydü şimdi Balonları ile ünlü…”

"Kapadokya bildiğiniz gibi peri bacaları ile ünlü bir bölge Türkiyede. 1995 yılı civarında iki adet balonumuz vardı biri 3 kişilik diğeri 2 kişilik toplamda 5 kişilik bir kapasitemiz vardı. O zaman Türk Hava Kurumu olarak uçuyorduk, ben de o zaman Türk hava Kurumunda görev yapıyordum. Bir tane de yabancıların vardı onların da 7 kişilik bir balonu vardı yani toplam Kapadokya bölgesi full uçsa 12 kişi uçurabiliyordu. Şu anda günde 3000 kişi uçurabilecek kapasiteye ulaştık 20 yılda. Kışın bu balonlar uçmazdı. Eylül aylarında sezon bitti diye operasyonları durdurup biz Kapadokya’dan Ankaraya dönerdik. Şu anda kışları dahil havada en az 1000kişi uçuyor oluyor. Eskiden Kapadokya peri bacaları ile ünlüydü şimdi balonları ile ünlü. Hatta türkiye ile ilgili bir tanıtım gördüğünüzde mutlaka içerisinde balon görselleri ile karşılaşacağız. Bu muazzam bir şey siz de denemelisiniz aynı zamanda havadan görmek çok değişik. Kıbrısa ilk geldiğimizde biz direk buraya 18 kişilik bir yolcu balonu getirmedik biz ilk önce iki kişilik balonumuzu getirdik eğitim amaçlı kullanılan. O balon ile test uçuşları yaptık. Rüzgar akımları nasıldır, rüzgar çıkarsa denize çok yakınız ne yaparız diye. İlk olarak şunu gördük gün doğumu burada balondan muazzam görünüyor, ikincisi de alan çok düz olduğu için Kapadokya’ya nazaran daha çok emniyet ile inilebilecek bölge mevcut. Etkileri pozitif olacaktır."

“Bizim asıl amaçlarımızdan birisi de Kıbrıs’ın kendi yerli pilotlarını yetiştirerek bu faaliyeti onlar aracılığı ile yürütmek.”

"Biz Kıbrıs için İç İşleri Bakanlığı ve Büyükkonuk Belediyesi ile yapmış olduğumuz protokol için toplamda Türkiyede faaliyet gösteren 7 firmamıza uçuş izni aldık. Bu 7 firmamızda 50nin üzerinde balon mevcut hali hazırda. Biz buradaki turizmin geliştiğini görmemiz halinde şuan günlük 20 olan kapasitemizi günlük 1000e çıkarmamız çok kısa bir süre alacaktır. O yüzden kapasite ile ilgili bir sıkıntımız yok. Alt yapımız tamamen buna uygun. Söylediğimiz gibi okulumuz var pilotları yetiştirebilme imkanımız var. Bizim bir diğer amacımız da Kıbrısın kendi balonu var zaten, burada daha önce yetiştirdiğimiz pilotlarımız var zaten. Bunları ilk önce uluslararası geçerliliği olan lisanslara kavuşturup Türkiyeden pilot getirmek yerine Kıbrıs’ın kendi profesyonel birimini kendi içinde oluşturmak. Bizim için de çünkü oradan getireceğimiz pilotun maddi olarak yükler mevcut olmakla birlikte bunlar çözülebilecek konulardır ama herkes orada bir ailesi yaşantısı var. Bizim asıl amaçlarımızdan biriside Kıbrısı kendi yerlileri yetiştirerek bu faaliyeti onlar aracılığı ile yürütmek. Bunun için de eğitim gereklidir. Biz de eğitim veren bir kurumuz. Umarız gelecekte bu da gerçekleşecek.  Biz bunu Kapadokyada da yaşadık daha önce yurtdışından pilotlar geliyordu çünkü bu iş birden bire ivme kazanınca bu işi yürütecek ekibi bulmakta güçlük çekildi. Deneyimli insanlar olmak zorunda havacılık bu sonuçta lisans gerektiren bir konu. Siz uçun tamam denecek bir konu değil mutlaka devlet otoriteleri bakanlıklar tarafından lisans verilmesi zorunlu olan kurallar bunlar. Onlarda yurtdışında mevcuttu Türkiye böyle bir operasyona hazır değildi alt yapı yoktu. Yetiştirmek zaman alıyordu yabancı pilotlarla çözüldü bu durum ilk önce daha sonra biz kendi pilotlarımızı yetiştirmeye başladık o da o ekiplerde çalışan, istekli, yabancı dili uygun çünkü hitap edilecek kitle tamamen turistlere yönelik bir alan. Üniversite mezunu, prezantabl, düzgün fizikli arkadaşlarımıza eğitimler vererek alana hazırladık. Bir firma vardı 7 balonu vardı 6 yabancı pilotu vardı. Şuan 10 tane balonu var 1 tane dahi yabancı pilotu yok. İşte Kıbrısında süreç içerisinde böyle kademe değiştireceğini düşünüyoruz."

banner979
Yorum Ekle
İsim
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.